SMÅBARN

Hei!

Vi på småbarn er en glad og liten gjeng med (per dags dato) 6 barn i alderen 1- 2 år og 2 faste og trygge voksne (fordelt på 2 årsverk).
"I barnehagen skal alle barna oppleve å bli sett, forstått, respektert og få den hjelp og støtte de har behov for. Barnehagen skal aktivt legge til rette for omsorgsfulle relasjoner mellom barna og personalet og mellom barna, som grunnlag for trivsel, glede og mestring" (Rammeplanen, 2017 s.19)

Små barn har et grunnleggende behov for omsorg, trygghet, nærhet og anerkjennelse. Det å begynne i barnehagen innebærer separasjon fra foreldrene, opphold på et nytt sted, det å måtte forholde seg til nye rutiner og nye mennesker. Det kan oppleves vanskelig og stressende for barna og de har derfor behov for nære og tilgjengelige voksne.

Foresatte er våre viktigste samarbeidspartnere. Et godt samarbeid med foreldrene er viktig for kvaliteten i barnehagen. Vi ønsker et nært samarbeid for at vi sammen kan gi barna en god oppvekst og utvikling. Å skape helhet og sammenheng i barnets hverdag forutsetter at foresatte og personalet kjenner hverandre godt og er trygge på hverandre. Det er viktig å etablere en god relasjon i oppstartsfasen til barnet, der fokuset ligger på å trygge både foreldrene og barna, samtidig som vi bruker tid på å bli kjent. Da har vi et godt grunnlag å jobbe ut ifra. Foreldrene har på lik linje som barna behov for at barnehagedagen er forutsigbar. Forutsigbarhet til foreldre gir vi ved at vi dokumenterer gjennom bildealbum, ukeplaner og årshjul. Viktige arenaer for utvikling av et godt foreldresamarbeid og en god kommunikasjon er ved daglig fysisk kontakt, foreldresamtaler, telefonsamtaler, og foreldremøter. I tillegg har vi bl.a.foreldrekaffe.

Vi på småbarn har et stort fokus på at alle barna skal kunne føle seg trygge i barnehagen. Barna er forskjellige og trenger støtte og omsorg ut ifra sitt eget behov. Vi er opptatt av at alle barn skal bli sett, forstått og respektert. Det er viktig med tilgjengelige kompetente voksne som er anerkjennende og som kan være en trygg base/ladestasjon. Dette krever at vi er nede på gulvet, der barna er. Når vi er i ansiktshøyde med barna kan vi lese barnas signaler på en god måte, og tilpasse oss etter barnas individuelle behov der og da. Små barn er ofte i nuet, og det krever påloggede voksne som er i umiddelbar nærhet.

Relasjoner og relasjonsbygging er for oss veldig viktig og noe av det viktigste vi bruker tiden på sammen. Vi jobber ut i fra cirkle of security (trygghetssirkelen). Denne modellen bruker vi også aktivt under oppstart og tilvenning. På småbarn er vi opptatte av at vi voksne skal kunne gi barna nok støtte i daglige situasjoner for at barna skal kunne føle seg trygge. Vi bruker tiden vår godt sammen, vi leker sammen og vi er sammen.

Vi følger året gjennom årstidene, via tradisjoner og aktiviteter som naturlig passer inn i hverdagene våre. Aktiviteter på småbarn skal tilpasses etter barnas alder og behov. I rammeplanen for barnehagen står det «Alle barna skal kunne oppleve progresjon i barnehagens innhold, og barnehagen skal legge til rette for at barn i alle aldersgrupper får varierte leke-, aktivitets- og læringsmuligheter. Personalet skal utvide og bygge videre på barnas interesser og gi barna varierte erfaringer og opplevelser» (Rammeplan for barnehagen, s. 44).
Barna skal oppleve at primære behov slik som omsorg, mat, stell og søvn, kommer først. Barna skal også få erfare opplevelser som fremmer utvikling og vekst tilpasset deres alder og nivå. Vi ønsker å gi alle barna på Småbarn et variert fysisk miljø, slik at barna kan tilegne seg erfaringer og opplevelser fra ulike områder.

Et overordnet fokusområde som hele barnehagen jobber ut ifra er «Naturlig sammen». Dette innebærer et tett samarbeid mellom storbarn og småbarn, spesielt når det kommer til barnehagens mellomgruppe, som kan bestå av barn fra begge avdelingene. «Naturlig» står bl.a for naturen rundt oss, og fokuset på det å være ute, og høste av kunnskapen som naturen kan i oss. På småbarn begynner vi i det små, og vi har en naturlig progresjon fra minstegruppa (som er de minste barna), til mellomgruppa, og etter hvert til naturgruppa, som er de eldste barna.

På småbarn vil vi i år fokusere på årstidene og skiftningene vi får i naturen etter hvert som den ene årstiden må gi tapt for den andre. Derfor er vårt fokusområde: «Naturlig sammen-året rundt». Vi har dette i tankene når vi planlegger aktiviteter i barnehagens årshjul. Dette fokusområdet vil gi barna grunnleggende kunnskap om naturen rundt oss, jmf den naturlige progresjonen barna skal ha ut ifra sitt utviklingsnivå.